Er vel aldrig set bedre

Tom Jørgensen ved ferniseringen den 25. august 2012 i Kongens Have. Til højre biennalens primus motor Jørgen Willerup. © JF

Kunstavisens redaktør Tom Jørgensen kalder Dansk Billedhuggersamfunds  Skulpturbiennale 2012 i Kongens Have for en af de bedste nogensinde. I Kunstavisens udgave 08/2012 september/oktober, skriver Tom Jørgensen:
” … i år kan man præsentere ikke færre end 50 kunstnere, hvoraf 25 er udenlandske. Det er dette sidste faktum, der gør udstillingen rigtigt spændende.”
…”Med Trine Brix’ monumentale stiletbænk i blå fiberbeton, Lars Waldemars fossilerede og stiliserede blomsterhoveder i støbejern og Vivi Linnemanns bølgende installation hængende fra et gammelt ahorntræs grene, kan udstillinen også byde på sin portion af formeksperimenterende kunstnere.
Konklusionen kan kun være, at vi med denne udstilling har én af de bedste skulpturbiennaler nogensinde i Kongens Have.”

  • Se hele anmeldelsen HER.

Fuglemanden af Paul Ranslet.

Biennalerne i Kongens Have er nok Danmarks væsentligste udendørs udstillinger af skulpturer. 2012-udgaven var åben fra 25. august til 21. oktober, og med gæstende kunstnere fra Frankrig, Holland, Tyskland, Sverige og Estland var det den hidtil mest internationale manifestation i biennalernes  40-årige historie.
Man finder næppe heller noget bedre sted at præsentere sig end Kongens Have. Stedet i det centrale København inspirerer både kunstnere og publikum, og i sommerhalvåret bruger mange københavnere og turister dagligt haven som en oase midt i storbyen.
I dette fine samspil med haven opfylder Dansk Billedhuggersamfund en af sine fornemste opgaver, som formidlingen af kunst i det offentlige rum er.

  • Mere om Skulpturbiennalen 2012 i det trykte katalog. Læs det som PDF-bog – klik HER.